Selamat tinggal semester 2..hehe..

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah..hari ni bru je hbis exam last paper..
selama 5 paper ( kimia gabungan 1, maths lanjutan, sains bahan, kenegaraan n english )
pnat lelah study...even last minute 4 some paper..hehe..akhirnye dah hbis sem 2..tggu jela result..
bedebar pasal kimia kureng sket...dah r 4jam kredit huor..adoi..
sanis bhn ngn maths ok sket..tp ade gak r kantoi..

xpela..skunk nk kne pk kn sesuatu pe nk wat cuti sem ni..hurm..
fikiran ngn kusut ni..cuti slh, xcuti slh..
nak lepak umah slh.. nk keje mls..masya Allah..hehe..

dpt tau ke budak 2 mst kne marah ak nih..hehe.
budak 2 dgl sket..dia je nk mng ha..tp xpe..ak mghargainye..
tp xdela lame sgt cuti..t jmpe la lg korg eh..
kt umah ssh r nk on9..
kne kuar cc plak..i'm on sms je..huhu..

tggu lak sem 3..killer paper..waiting..
salam...

MUNGKINKAH ENGKAU MASIH HIDUP?

Salah seorang anak Umar bin Khattab telah diejek dan dibuli oleh teman-temannya kerana memakai baju yang bertampal-tampal dan buruk.

"Tidak ada gunanya mempunyai ayah menjadi kepala negara, bajunya tampal seribu," kata teman-teman anak Umar.

Kerana sudah tidak tahan dengan ejekan teman-temannya, anak Umar itu pun mengadu kepada ayahnya. Khalifah Umar sangat kasihan kepada anaknya yang mengadu itu, tapi beliau tidak dapat berbuat apa-apa. Maklumlah beliau tidak mempunyai simpanan apa-apa, sedang gajinya sebagai kepala negara hanya 1 dirham saja sehari dan ketika itu belum sampai masa gajian. Umar pergi ke Baitul Mal untuk meminjam sedikit wang dan berjanji akan membayarnya pada bulan depan apabila sudah menerima gaji.

"Bukan saya tidak mahu mengeluarkan wang Baitul Mal, tapi apakah Amirul Mukminin sudah yakin masih akan hidup sehingga bulan depan? Dan jika Amirul Mukminin mati sebelum sampai masa gajian yang akan datang, siapa yang akan membayarnya? kata petugas Baitul Mal.

Mendengar itu, menangislah Khalifah Umar bin Khattab sehingga air matanya menetes membasahi pipinya. Beliau tidak jadi untuk meminjam wang dan pulang dengan perasaan sedih sambil mengenang kematian.


9 jenis syaitan


Simpanlah baik2 ilmu ini sebagai peringatan kita setiap hari dimana syaitan2 kurang ajar ini mengganggu hidup harian yang mungkin selama ini kita tidar sedar hasutan mereka . Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah .

Umar al-Khattab r.a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan:

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.


Kenali JURUSANKU...hehe




Assalamualaikum..

Agak lame jgk la xbkk blog ni..selamat hamba Allah sorg ni tegur..kalu x,xbegerak la..
syukran jazilan..
hurm..pe eh nak ckp..
senanye just nk kongsi ngn 'rakan2' tntg member2 1 kos ni..
ni la muke2 yg aku kne mgadap 4 tahun..pasal kos ni mmg 4 tahun pon..
kebyakan dr matrik yg sama..maksudny...setiap matrik ade la patner..
geng kmph.kmj ramai gak 2..
xpela..ni r komuniti ktorg..mcm2 karenah masing2..tp mungkin skarang xbpe nk ngam ngn sume org tp last year nnt ak rasa jd kngn gak..hehe..
k la..speechless...

take care sume..
salam..