Bans White Coffin (Polisterin)


Tahukan anda ..Bekas Polisterina yang digunakan untuk membungkus makanan adalah amat berbahaya kepada kesihatan serta boleh mendatangkan berdozen-dozen penyakit kronik seperti kanserBahan makanan yang terdedah secara terus kepada bahan ini akan diresapi oleh bahan kimia yang terdapat dalam bahan polisterina ini.
Ketua Jabatan Kemudahan, Pemakanan dan Perkhidmatan Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Noriah Ismail, berkata bekas Eco-pack yang diperbuat daripada fiber tandan kelapa sawit itu lebih selamat kerana polisterina putih yang digunakan selama ini mengandungi banyak bahan kimia berbahaya yang boleh menyebabkan kanser.
“Bekas polisterina ini juga memberi kesan kepada alam sekitar kerana memerlukan sekurang-kurangnya 500 tahun untuk reput, manakala jumlah tenaga yang tinggi untuk memusnahkannya.
“Sebaliknya, Eco-Pack boleh dikitar semula dan selepas tiga bulan jika tertanam, ia akan bertukar menjadi baja,” katanya
.

Kenangan Terakhir bang2..!!


salam warga sahabat

dalam proses naik taraf blog ni..tp harap sahabat bersama..
alhamdulillah..arap sahabat sihat..nak story sket pasal kenangan terakhir menembak sms myertai kadet palapes laut umt..walaupon fad kuar atas dasar peribadi fad xkan lupekan kenangan ni sampai bile..


bg sahabat,mungkin sng je aktiviti ni..bygkn pada fad yg bru 1st time handle glock 17,m16,aug stayer mcmane??seperti mane yg djgka pengendali m16 paling tru..sbb 1 p0in p0n xdpt..tp ble dpt peluang tembak gune aug fad xda masalah dpt jatuhkn 3 plat dr 10 tau..
hehe..mlm 2 dapat la merasa tgok tgo kapal KD GEMPITA dan KD GANYANG..

tp dpt merasa di atas kapal KD GANYANG..mmg best tgok peralatan atas kapal..n alat2 pemusnah yg lain..mem0ry ni xkan lupekn walapun fad dah tinggalkn palapes..
harap sahabt doakn pjlnan idup fad d umt..


salam ukhwah fisabilillah.

Zikir Dalam Satu Minggu Untuk Mengsucikan Hati Dan Jiwa


ISNIN - LAHAULAWALA QUWATAILLA BILLA HILLA’LI YUL A’ZIM.
Bila di amalkan akan menghilangkan perasaan takbur,riak,sombong, dan sifat mazmumah.Sekali sebut pahalanya sebesar bukit Uhud.

SELASA - ALLAHUMASALIA’LAMUHAMMAD A’BDIKA WARASULIKA NABIYI UMMIYI.
Bila diamalkan selalu akan menghapuskan dosa kita setahun dan mendapat syafaat Nabi Muhammad s.a.w pada hari kiamat.

RABU - ASTHAGHAFIRULLAH HAL A’ZIM ALLAZI.LAILLA HAILLAHUALYUL QUIYUM WAATU BUILAIH.
Bila di amalkan selalu akan menghilangkan titik hitam yang selama ini mengotori hati dan jiwa.Sekali sebut maka hilang satu titik hitam.

KHAMIS - SUBHANALLAH HIL A’ZIMIWABIHAMDIH.
Bila di amalkan akan terhapus segala dosa kita sebanyak bintang di langgit dan buih di bumi.

JUMAAT - YA ALLAH.
Akan menghampirkan diri kita dengan Allah jika di amalkan selalu.

SABTU - LAILLAHAILLAHALLAH MUHAMMADAN RASULLULLAH.
Zikir ini akan membuatkan hati dan jiwa kita sentiasa dalam ketenangan,lapang dan tenteram.

AHAD - YA HAYYU YA QAYYUM.
Allah akan sentiasa memelihara kita dari melakukan perkara yang mungkar.


p/s : same2 la kita bykkn zikrullah agar lebih diberkati..insya-Allah..

Muazzin Islam : Bilal Bin Rabah


















Assalamualaikum..

Seorg tokoh islam yg tidak asing lg dlm Kalendar perjuangn Islam..sumbangan terutama dlm perkembgn madrasah dan surau menjadikan beliau tokoh yg mulia di zaman itu..
Bilal Al-Habsyi r.a adalah sahabat yang cukup terkenal. Beliau seorang muadzin tetap di masjid Nabawi. Dahulu beliau seorang budak dan hamba sahaya milik seorang kafir Quraisy. Kemudian masuk Islam , dengan keislamannya ini menyebabkan ia banyak menanggung pederitaan dan mengakami siksaan dari orang-orang kafir.

Umayyah bin Khalaf adalah seorang kafir yang paling keras memusuhi umat Islam. Di atas padang pasir yang panas dan di tengah terik matahari yang menyengat. Bilal r.a ditelentangkan dengan ditindihkan batu yang besar didadanya sehingga ia tidak boleh menggerakkan badannya sedikitpun, sambil dikatakan kepadanya “ Apakah kamu mau mati dalam keadaan demikian atau tetap hidup, dengan syarat engkau tinggalkan Islam?” Meskipun dalam keadaan demikian, ia tetap menyatakan Ahad,Ahad yaitu yang boleh disembah hanya satu. Pada malam harinya sambil diikat dengan rantai, ia dicambuki terus menerus, sehingga badannya penuh luka. Pada siang harinya dengan lukanya tersebut ia dibaringkan kembali di atas padang pasir panas sehinga penderitaannya bertambah berat disamping harus menanggung penderitaan kerana luka-luka dibadannya. Tuannya berharap bahwa dengan cara seperti itu ia akan mati perlahan-lahan, kecuali jika ia mau meninggalkan Islam. Orang yang menyeksa bilal r.a selalu berganti. Kadang-kadang Abu Jahal dan kadang-kadang Umayyah bin Khalaf, kadang orang lainnya ikut menyeksanya. Mereka berusaha sekuat mungkin untuk menimpakan penderitaan yang lebih berat kepada Bilal r.a.

Ketika Abu Bakar As-Shiddiq r.a. melihat hal itu, Iapun membeli Bilal r.a dan terus membebaskannya.Kemudian beliau menjadi muadzin Rasulullah saw yang berkhidmat dalam menyerukan adzan untuk mendirikan solat. Setelah Rasulullah wafat ia tinggal di Madinah Thayyibah. Tetapi ia merasa tidak tahan melihat bekas tempat Rasulullah saw yang kosong. Kerana itu ia berniat di dalam hatinya, bahwa sisa-sisa hidupnya akan di habiskannya untuk berjihad dalam agama. Sehingga ia berniat untuk berangkat bersama-sama bergabung dengan lasykar jihad yang berperang fi sabilillah. Sampai beberapa waktu lamanya ia tidak kembali ke kota Madinah.

Suatu malam bermimpi bertemu Rasulullah saw belau berkata dalam mimpinya,” wahai bilal, kezaliman apakah yang engkau lakukan sehingga engkau tidak mau menziarahiku?” Setelah bangun dari mimpinya, ia segera berangkat ke Madinah. Sesampainya disana, Hasan dan Husein r.a cucu Rasulullah , memintanya untuk mengumandangkan adzan. Permintaan orang yag dicintainya itu tidak dapat ditolak olehnya. Mulailah ia adzan, maka terdengarlah suara adzan seperti masa hidupnya Rasulullah saw. Suara itu sungguh menyentuh hati orang yang mendengarnya. Para wanita menangis, mereka keluar dari rumahnya untuk mendengarkannya.
Untuk beberapa hari, beliau tinggal di Madinah, setelah itu beliau kembali. Dan tahun kedua puluh hijriyah beliau wafat di Damsyiq. ( diambil dari kisah sahabat oleh Maulana Muhammad Zakariyya Al-Kandahlawi Raha)

Ahlan Wasahlan ~ My New Blog..

Assalamualaikum sahabat..
Dari babybooom00.wordpress.com kini beralih kepada blogspot..
hurm..ada sedikit masalah dlm design..
Insya-Allah lepas ni cuba mengaktifkan diri sikit..kalu ada masa la..
just nak indroduce myself..
mohd fadzil nama diberi oleh my only one abah..Othman bin Hamid..
kalu xsilap name fadil ni diambil sempena name kwn karib abah..hehe..
dilahirkan pada 2 jan 1988..
dikeluarkan di rumah..hehe..
mempunyai trademark "perlu ker??so what?serious..hehe.."
anak ke-3 dari 5 adik beradik..
thanks kerana sudi melawat blog ku ini..walaupon mase bru lg..thanks sbb ade gak hmba Allah yg sudi tlg ak..harap korg stay tune..keep in touch inmy blog..peace no more war..Allahu Akbar!!